تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1

روزه‌داران مراقب گرمازدگی باشند/ لباس پلاستیکی نپوشید و سحری چای ننوشید

  • کد خبر : 475
  • ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸

این روزها هوا در مناطق جنوبی کشور بسیار گرم شده است و روزه گرفتن در چنین روزهایی به ویژه برای افرادی که باید ساعاتی از روز را بیرون از منازل خود سپری کنند بسیار سخت است و در برخی موارد باعث گرمازدگی می‌شود که مشکلای را برای انسان ایجاد می‌کند. راستا نیوز- از پدر و […]

این روزها هوا در مناطق جنوبی کشور بسیار گرم شده است و روزه گرفتن در چنین روزهایی به ویژه برای افرادی که باید ساعاتی از روز را بیرون از منازل خود سپری کنند بسیار سخت است و در برخی موارد باعث گرمازدگی می‌شود که مشکلای را برای انسان ایجاد می‌کند.

راستا نیوز- از پدر و مادر خود بارها شنیده بودیم که قبلا در فصل تابستان با دهان روزه به مزارع و باغات می‌رفتیم و کار می کردیم و رمقی برای ما نمی‌ماند و تا اذان مغرب تقریبا می‌مردیم ولی باز هم تحمل می‌کردیم.

حالا نوبت خودمان رسیده است که روزه‌داری را در فصل تابستان تجربه کنیم و ببینیم که آیا ما هم تحمل داریم که با دهان روزه به کار بیرون از منزل خود هم برسیم و یا باید کل روز را در خانه باشیم و زیر کولر از گرمای بیرون دوری کنیم.

امروزه دیگر در خانه ماندن و بیرون رفتن از منزل هم به سختی گذشته نیست؛ تا همین چند دهه پیش نه کولری بود و نه ماشینی ولی امروز داخل منزل که زیر کولر هستیم و بیرون از منزل نیز زیر کولر ماشین.

ولی افراد زیادی هستند که ناچارند روز را زیر گرمای هوا به کار بپردازند و برای کار انها کولری وجود ندارد؛ افرادی که در عرصه عمرانی و خدماتی مشغول به فعالیت هستند ناچارند که بخش عمده‌ای از روز را در گرمای بیرون و زیر تابش مستقیم آفتاب باشند و کار کنند.

قرار گرفتن در زیر تابش شدید آفتاب با دهان روزه دارای سختی‌های بسیار زیادی است که اینگونه بودن کار هر کسی نیست و برخی افراد روزه‌دار در طول روز با مشکلات بسیار زیادی در این زمینه مواجه می‌شوند.

ماه مبارک رمضان امسال دقیقا مصادف شده با شدت گرما و این گرما روز به روز هم بیشتر می‌شود و افزایش شدت تابش نور خورشید و همچنین افزایش رطوبت باعث می‌شود تا در کمتر از یک دقیقه از قرار گرفتن در فضای بیرون، کل بدن خیس عرق شود و تداوم این حضور کل آب بدن را تعریق کند.

از این رو لازم است که روزه‌داران تمهیدات لازم را برای جلوگیری از عرق بالای خود داشته باشند و فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و برای عبور و مرور، ساعات اولیه صبح و یا غروب را انتخاب کنند.

گرمازدگی یکی از مشکلاتی که است که در فصل تابستان در مناطق گرم مانند استان خوزستان دیده می‌شود و یکی از مهمترین عوامل آن کاهش اب بدن است که در ماه مبارک رمضان بیشتر دیده می‌شود.

روزه‌داران مراقب خطرات گرمازدگی باشند

این پدیده در فصل تابستان بیشتر روی می‌دهد و حالتی است که فرد در اثر مجاورت با هوای گرم بخشی از آب و الکترولیت بدن خود را از دست می‌دهد و اگر این مواد به خوبی جایگزین نشوند باعث مشکلاتی در بدن می‌شود.

از دست رفتن آب و الکترولیت بدن باعث حالت عدم تعادل در بدن می‌شود،ضعف عمومی، افت فشار و کاهش هوشیاری از جمله مواردی است که در صورت گرمازدگی در فرد ایجاد می شود و امسال ماه مبارک رمضان و فصل تابستان با هم مصادف شده است که روزده داران باید نکات لازم را برای پیشگری از کاهش آب و الکترولیت بدن خود رعایت کنند.

مصرف کم نمک مناسب است

باید از وسایلی همچون کلاه، عینک آفتابی مناسب و دستکش برای بیرون رفتن از منزل استفاده کنیم کارهای خود را باید در ساعات ابتدایی روز انجام دهیم تا کمتر در معرض گرما قرار داشته باشیم و استفاده از لباس‌های نخی در این ایام تاکید می شود و باید سعی کنیم تا از پوشیدن لباس‌های پلاستیکی به ویژه به عنوان لباس زیر خودداری کنیم.

در استان خوزستان هوای گرم و رطوبت بالایی داریم که باعث ایجاد عرق و دفع آب می شود و همراه ان املاح هم دفع می‌شود و باید سعی کنیم که از افطار تا سحر مایعات را به اندازه کافی مصرف کنیم و نمک کم که باعث افزایش فشار نشود.

باید از غذاهای سلولوزی مانند سبزیجات و حبوبات استفاده کنیم و از مصرف چای در وعده سحری باید اجتناب کنیم چرا که چای ادرار آور است و دو برابر حجم چای، آب از بدن خارج می‌شود و باعث دفع بالای آب بدن می‌شود.

توصیه‌هایی برای مواجهه با افراد گرمازده

در صورت مواجه شدن با افراد گرما زده که در هنگام گرما زدگی دچار کاهش هوشیاری می شوند و در صورت مواجه شدن با چنین فردی باید فورا با 115 تماس بگیریم و تا رسیدن امدادگران نیز باید اقداماتی را انجام دهیم.

1- فرد را باید سریعا به یک فضای سایه منتقل کنیم و از قرار دادن فرد زیر باد مستقیم کولر خودداری کنیم چرا که دچار سرماخوردگی می‌شوند و باید سعی کنیم تا هوای تازه به فرد برسد.

2-  باید مایعات را به آهستگی به خورد فرد گرمازده بدهیم و این مایعات نباید مایعات شیرین باشند بلکه باید حالت سرم قندی نمکی داشته باشند و به ازای یک پیمانه نمک، سه پیمانه شکر در آب حل شود.با این سرم فرد می‌تواند بخشی از آب و الکترولیت از دست رفته خود را تامین کند.

گرمازدگی باعث بی‌حالی و ضعف عمومی می شود و در صورتی که پیشرفت کند، باعث کاهش سطح هوشیاری می‌شود.

لینک کوتاه : https://rastakhouzestan.ir/?p=475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.