تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1

یک دنیا کمبود در آموزش و پرورش استان خوزستان/۹۸ هزار دانش آموز خوزستانی در انتظار ثبت نام

  • کد خبر : 2387
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۸:۵۰

راستا نيوز – ۹۸۰ هزار دانش آموز کشور در خوزستان مشغول به تحصیل هستند اما وجود مشکلات در زیرساخت‌ها و کمبودهای موجود در منابع انسانی سبب شده که سومین جامعه بزرگ دانش آموزی کشور موفقیت چندانی کسب نکند. به گزارش پايگاه خبري تحليلي راستا نيوز سال گذشته دانش آموزان خوزستانی رتبه های دو رقمی بیشتری […]

راستا نيوز – ۹۸۰ هزار دانش آموز کشور در خوزستان مشغول به تحصیل هستند اما وجود مشکلات در زیرساخت‌ها و کمبودهای موجود در منابع انسانی سبب شده که سومین جامعه بزرگ دانش آموزی کشور موفقیت چندانی کسب نکند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي راستا نيوز سال گذشته دانش آموزان خوزستانی رتبه های دو رقمی بیشتری در کنکور کسب کردند اما این رتبه ها هم نتوانست وضعیت آموزش و پرورش خوزستان را در بین دیگر استان ها ارتقا دهد.

محمد تقی زاده در این باره می گوید: آموزش و پرورش خوزستان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از صنایع و شهرداری های خوزستان طلب کار است که تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد ریال از آن محقق می شود.

وی می افزاید: سال گذشته کمبود بیش از ۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان وجود داشت که امسال این آمار به کمتر از ۶ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان معتقد است: بزرگ ترین مشکل در حوزه نیروی انسانی بحث معلمانی است که درخواست انتقال دارند و امیدواریم با افزایش خدمات به آنها جلوی خروجشان از استان را بگیریم. وی بیان میکند: امسال بر اساس آمار ارائه شده از ثبت احوال بیش از ۹۷ هزار دانش آموز کلاس اولی داریم.

تقی زاده ادامه می دهد: تاکنون ۹۰ درصد از دانش آموزان خوزستانی ثبت نام خود را تکمیل کردند و فقط ۱۰ درصد دانش آموزان هنوز در مدارس ثبت نام نکرده اند.

وی بیان می کند: این ۱۰ درصد را بیشتر دانش آموزان تجدیدی سال تحصیلی گذشته تشکیل می دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به روند اجرای پروژه مهر در ۴ محور می گوید: ساماندهی نیروی انسانی، آماده سازی دانش آموزان، تجهیز و فضا سازی مدارس و ارتباط با خانواده های دانش آموزان از اهداف اجرای پروژه مهر است.

وی می گوید: ارتباط با خانواده ها اولویت نخست آموزش و پرورش خوزستان در سال تحصیلی جدید است چرا که این ارتباط دو سویه سبب موفقیت بیش از پیش دانش اموزان در تحصیل می شود.

تدوین برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان

تقی زاده با اشاره به آمار بی سوادی والدین در خوزستان عنوان می کند: سواد آموزی والدین از دیگر برنامه های امسال آموزش و پرورش است که در ارتقای شاخص ها نقش مهمی دارد.

وی اضافه می کند: افزایش حضور در پیش دبستانی ها بهداشت روح و جسم دانش آموزان و توسعه ورزش آموزشی از دیگر اهداف ما در سال تحصیلی جدید است.

تقی زاده با بیان اینکه برنامه توسعه آموزش و پرورش خوزستان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ تدوین شده است، تصریح می کند: این برنامه به همه فرمانداران و ادارات آموزش و پرورش ارسال شده است.

وی یادآور شد: کمبود فضای آموزشی از دیگر نکاتی است که استان خوزستان در آن دچار مشکل است و رفع آن کمی زمان بر است.

کمبود ۳۸۰ معلم در مدارس عشایری

حمید قنبری نیز در گفتگو با رهیاب با بیان اینکه ۱۴ هزار دانش آموز در ۱۴ نقطه عشایری خوزستان امسال مشغول تحصیل می شوند، اظهار کرد: این دانش آموزان در ۵۹۰ آموزشگاه و یک هزار و ۱۰۰ کلاس درس تحصیل می کنند.

وی می افزاید: یک هزار معلم کار تعلیم این دانش آموزان را بر عهده دارند که ۳۸۰ معلم دیگر کمبود داریم.

رئیس آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان می کند: ۲۵ واحد آموزشی جدید با آغاز سال تحصیلی جدید به بهره برداری می رسند و جایگزین برخی از مدارس کپری می شوند.

وی عنوان می کند: ۳۰ کانکس هم امسال به ظرفیت مدارس عشایری خوزستان اضافه می شود.

ساخت مرکز نخبه پروری عشایر خوزستان در اهواز

قنبری خبر داد: برای اهتمام بیشتر به دانش آموزان عشایری عملیات ساخت مرکز نخبه پروری عشایر در اهواز ساخته می شود.

وی می گوید: این مرکز در ۲ ساختمان برای دانش آموزان پسر و دختر ساخته می شود تا نخبگان عشایر در این مرکز مشغول به تحصیل شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح می کند: تاکنون ۱۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز عشایری ثبت نام خود را تکمیل کردند و یک هزار و ۲۰۰ نفر دیگر با کوچ خانواده های خود در اخر شهریورماه ثبت نام خود را تکمیل می کنند.

وی با اشاره به کودکان عشایری بازمانده از تحصیل بیان می کند: بررسی هایی انجام دادیم و ۱۰۰ کودک ۶ تا ۱۱ ساله را در مناطق عشایری مدو و آرپناه را شناسایی کردیم.

قنبری تصریح می کند: این مناطق بین استان خوزستان و لرستان قرار گرفته و به دلیل سختی راه دسترسی تاکنون موفق به تحصیل نشده اند.

وی می گوید: برای رسیدن به این مناطق باید ۸ ساعت با ماشین در جاده خاکی تردد کرد و به مدت ۲۴ ساعت پیاده روی کرد که در حال حاضر پس از اطلاع از این موضوع با دستور استاندار خوزستان یک فروند بالگرد برای بازدید از این مناطق در روزهای آینده عازم می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان می کند: برای ارتقادو بهدروز کردن معلمان مدارس عشایری امسال ۷۰۰ نفر از آنها دوره ای را در مشهد مقدس طی کردند.

به گزارش رهیاب، توسعه آموزش و پرورش خوزستان به دلیل دارا بودن جمعیت ۹۸۰ هزار نفری دانش آموزان و جمعیت بیش از ۶۰۰ هزار نفری بی سوادان اهمیت بالایی دارد که باید با توجه ویژه به این موضوع و در دسترس گرفتن مسائل آموزشی برای مردم بی سوادی در استان ریشه کن شود و به تناوب زمان مشکلات دیگر رفع شود.

هم چنین صنعتی بودن استان و گرایش دانش آموزان به رشته های نظری مناسب توسعه پایدار در استان نیست که باید با استفاده از کارشناسان مجرب در هدایت تحصیلی دانش اموزان این مشکل رفع شود.

همچنین بلاتکلیف بودن ۹۸ هزار دانش اموز در آستانه سال تحصیلی جدید به دلیل عدم موفقیت در امتحانات سال گذشته زیبنده استان نیست که در سال جدید باید این آمار کاهش پیدا کند تا بتوان شاهد ارتقای رتبه آموزش و پرورش خوزستان بین ادارات کل دیگر استان ها بود.

گزارش از سید علیرضا شریفی

رهیاب

لینک کوتاه : https://rastakhouzestan.ir/?p=2387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.