تاریخ : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 8 July , 2024

اطلاعیه ها

1

آقای رییس جمهور ! ایران فقط تهران نیست / خوزستان را خاک خورد، مسولین را خواب برد

  • کد خبر : 6454
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹

راستا نیوز / سحر طاهری : در ایران، منشأ اصلی ریزگرد، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شُمال به ایران می‌آید. دلیل اصلی خشک شدن زمین‌های عراق، آبگیری سدهایی چون سد آتاترک در کشور ترکیه است. به عبارتی آب رودخانه‌های دجله و فرات به […]

راستا نیوز / سحر طاهری : در ایران، منشأ اصلی ریزگرد، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شُمال به ایران می‌آید. دلیل اصلی خشک شدن زمین‌های عراق، آبگیری سدهایی چون سد آتاترک در کشور ترکیه است. به عبارتی آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازیهای ترکیه کم شده و دشت بین‌النهرین رطوبت خود را از دست داده و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده‌است. عدم پای‌بندی ترکیه به معاهدات بین‌المللی و تسلط این کشور بر دجله و فرات نه تنها باعث ایجاد پدیده ی  ریزگرد در خاورمیانه شده، بلکه بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه براین منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد و به از دست رفتن ۹۰ درصد تالاب‌های کشور بیانجامد. حال باید دید مسئولان مربوطه چه تدبیری برای این مشکل در نظر می گیرند . چندسالی ست که خوزستان با پدیده ریزگردها روبرو شده و مشکلات عدیده ای را برای مردم این استان به وجود آورده ولی بی تفاوتی مسئولین باعث دلخوری و رنج مردم شده است.

آقای رییس جمهور ! مردم از دولت تدبیر و امید انتظار داشتند تا الان به این مشکل رسیدگی شود .

ولی نه تنها مشکلی از این استان حل نشد بلکه شاهد افزایش آلایندگی های بیشتری هستیم تا جایی که زندگی را برای مردم دشوار کرده و شرایط بحرانی را برای بعضی از شهرهای استان بوجود آورده است .

افزایش غلظت ریزگردها به همراه رطوبت ۱۰۰ درصدی هوا در شهرهای استان خوزستان موجب آسیب دیدگی شدید تأسیسات برقی و قطع گسترده اب و برق در استان خوزستان  بالاخص اهواز شود و این آلایندگی ها نه تنها به سلامت مردم ضرر می رساند بلکه تعطیلی مکرر مدارس و ادارات  بروز مشکلات تحصیلی و کاری برای دانش آموزان و مردم بوجود آورده است .

سعید رضوانی رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان گفت : پس از توفان‌های گرد و خاک در اهواز که از جمعه گذشته آغاز شد، قطعی متناوب برق در سطح اهواز به دلیل ملاحظات فنی و شست‌وشوی پست‌ها و تجهیزات ایستگاه‌های برق همچنان ادامه دارد.

«رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز گفت: پدیده گرد و غبار اثر مقطعی بر روی قیمت محصولات عرضه شده در میدان بارفروشان دارد و به دلیل تقاضای کم در زمان گرد وخاک قیمت محصولات کاهش پیدا می‌کند.»

«برای اولین بار در خوزستان گرد وغبار مانع اقامه نماز جمعه اهواز در مصلای این شهر شد. سید لطف‌الله سپهر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان که برای سخنرانی پیش از خطبه‌ها در مصلا حضور پیدا کرده بود، برای اقامه نماز وحدت امام جماعت شد. تاکنون طی 13 سال اخیر همیشه تیترهایی از حضور گرم و همیشگی مردم خوزستان در صحنه‌های مختلف منتشر می‌شد و اینکه «گردوغبار هم مانع حضور خوزستانی‌ها نشد» ولی  نماز جمعه نیز از شدت وخامت گرد‌و‌غبار اقامه نشد.(مهر،9 بهمن )»

یکی از فعالان محیط زیست استان خوزستان اخیراً پیشهاد کرده است که با توجه به کمبود منابع آب شیرین در منطقه عملا دیگر امکان تامین مقدار کافی آب شیرین جهت احیا ی تالاب های هورالعظیم مقدور نمی باشد و یک راه حل جهت حل این مشکل استفاده از آب خلیج فارس جهت به زیر آب بردن مناطق خشک مرزی از خرمشهر تا محل فعلی تالاب می‌باشد که می‌توان مثل تالاب شادگان که هم حاوی آب شور خلیج فارس و هم آب شیرین رودخانه جراحی می‌باشد ، تالاب هورااعظیم را هم احیا کرد.

این در حالی ست که دولت برای انتقال آب کارون تلاش بسیاری می کند و نارضایتی مردم خوزستان و مشکلات پس از ان را نادیده می گیرد و این انتقال آب می تواند باعث نابودی کشاورزی خوزستان در سال های آتی شود و این نه تنها بی توجهی مسولین را به استان نفت خیز خوزستان می ساند بلکه باعث رونق آمار بیکاری بیشتری در استان می شود .

انتظار مردم خوزستان از رییس جمهور کشور این است: همانطور که مشکل پلاسکو تهران را با ریزبینی و حساسیت دنبال کردید مشکل خوزستان را هم مد نظر بگیرند و بدانند که ایران فقط تهران نیست!

لینک کوتاه : https://rastakhouzestan.ir/?p=6454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.