تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
1

جلسه انجمن‌های میراث فرهنگی خوزستان :پنهان کردن آثار تاریخی از دید مردم اشتباه است/ تاریخ باید به‌ درستی روایت شود

  • کد خبر : 2370
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲

راستا نیوز – عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز در جلسه انجمن‌های میراث فرهنگی خوزستان در اهواز عنوان کرد: باید حساسیت‌های لازم در بین افراد جامعه ایجاد شود تا نسبت به حفظ آثار تاریخی خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راستا نیوز مقتدایی عنوان کرد: متأسفانه در طول تاریخ کشور، نوع […]

راستا نیوز – عبدالحسن مقتدایی پیش از ظهر امروز در جلسه انجمن‌های میراث فرهنگی خوزستان در اهواز عنوان کرد: باید حساسیت‌های لازم در بین افراد جامعه ایجاد شود تا نسبت به حفظ آثار تاریخی خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راستا نیوز مقتدایی عنوان کرد: متأسفانه در طول تاریخ کشور، نوع رفتار با تاریخ چه در بخش نوشتاری یا همان آثار ثبت‌شده به‌صورت دست‌نوشته و چه به‌صورت ارائه فکر و نظر، مناسب نبوده است.

وی با اشاره به تخریب بناهای تاریخی و یا سوزاندن اسناد گذشتگان در طول تاریخ افزود: این مسئله فرهنگ ناپسندی است که باید حذف شود. رویدادهای تاریخی باید همان‌گونه که رخ‌داده‌اند و به ثبت رسیده‌اند بازگو شوند.

استاندار خوزستان بابیان اینکه تاریخ هر کشور به ‌منزله خانواده هر فرد محسوب می‌شود، تصریح کرد: هیچ فردی نمی‌تواند در گذشته خود دخل و تصرف کند. هر زمان که تاریخ هر کشور سابقه بدی داشته باشد وظیفه نسل جدید این است که به‌جای حذف تاریخ آینده‌ای روشن برای کشورشان بسازند.

مقتدایی با اشاره به اینکه تاریخ باید به‌درستی روایت شود، گفت: مسئولان باید بتوانند با حفظ حرمت‌ها و آموزش صحیح چالش‌های موجود در تاریخ را برای جوانان تشریح کنند. این کار باید به‌صورت تخصصی انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این زمان بسیاری از آثار تاریخی در شهرستان مسجدسلیمان و آبادان از بین رفته است. ۱۰۰ سال اخیر خوزستان یک فرهنگ جدید است که باید آن را ثبت کرد.

وی اظهار کرد: سابقه کشور ما جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی دارد که باید از آن به‌درستی یاد کرد. ورود شهروندان خوزستانی به مبحث حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. البته برای تحقق این مسئله باید زیرساخت‌های فرهنگی لازم را ایجاد کرد.

پنهان کردن آثار تاریخی از دید مردم اشتباه است

 به گزارش راستا نیوز افشین حیدری نیز با حضور در این جلسه عنوان کرد: فضای فرهنگی جامعه باید به سمتی برود که با حفظ خرده‌فرهنگ‌ها در مبحث حفاظت از آثار تاریخی نیز بسیار دقیق و منسجم عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به کمترین توجه به هزار محوطه تاریخی در خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته فعالیت‌های مثمر ثمری در این زمینه صورت گرفت که بسیار بی‌سابقه است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد رابطه بین افراد جامعه و فرهنگ عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی باید نقش خود در این زمینه را مانند یک پل ارتباطی به‌خوبی انجام دهد.

حیدری تصریح کرد: آشنا کردن افراد جامعه با قوانین حفاظت از آثار تاریخی، شناسایی پتانسیل‌های تاریخی هر منطقه و همچنین تشویق و ترغیب شهروندان نسبت به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از وظایف مهم هر انجمن میراث فرهنگی است.

وی افزود: یکی از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته در زمینه محافظت از آثار تاریخی صورت گرفته، پنهان کردن این آثار از دید مردم بود که خوشبختانه این روش غلط در حال تصحیح است. در همین راستا تعدادی از بناهای تاریخی برای احداث باغ‌موزه، چایخانه و یا رستوران به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: در زمینه حفاظت از آثار تاریخی ناملموس استان نیز فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته و در همین راستا ۲۵۰ پرونده آماده برای ثبت در استان داریم که این تعداد بی‌سابقه است.

وی در انتها نیز بررسی طرح‌های حفاظت از آثار تاریخی ملموس و ناملموس استان، نقش مدیریت شهری، اجرایی کردن نقش میراث تاریخی در مدیریت شهری و تدوین نظام‌نامه تأسیس موزه‌ها را از جمله موضوعات مهمی برشمرد که در جلسات آینده انجمن‌های میراث فرهنگی موردبحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

هر اثر تاریخی به ۱۰۰ نفر برای محافظت نیاز دارد

رحمت الله رئوف دبیر انجمن میراث فرهنگی کشور نیز با حضور در این جلسه عنوان کرد: اولین انجمن میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۲۹ در شهر نیشابور تشکیل شد و در همان ابتدای آغاز به کار این انجمن، مبحث مشارکت مردمی در حفظ و صیانت از آثار تاریخی مطرح شد.

وی افزود: نگرانی هایی که در سال های ابتدایی فعالیت این انجمن وجود داشت در خصوص افراد سودجویی بود که با قصد به دست آوردن عتیقه جات دفن شده در آثار تاریخی با تحریک شهروندان اقدام به تخریب این آثار می کردند. رئوف با اشاره کمبود اعتبارات دولتی در خصوص حفاظت از آثار تاریخی کشور اظهار کرد: در همین راستا نیازمند ورود مردم و دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور در این زمینه هستیم. به طور حتم با ورود افراد دغدغه مند به این بخش می توان تا حدودی نیازهای موجود را مرتفع ساخت.

دبیر انجمن میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه افراد جامعه باید وارد صحنه شوند، تصریح کرد: ظرفیت های تاریخی و میراث ناملموس هر منطقه باید شناسایی و به شهروندان همان منطقه معرفی شوند. خوشبختانه اهمیت و رسیدگی به آثار تاریخی در خوزستان در این چند وقت اخیر قابل تقدیر است.

وی افزود: لازم است رسانه ها نسبت به شناساندن آثار تاریخی ملموس و ناملموس هر منطقه به صورت جدی فعالیت هایی را در دستور کار خود قرار دهند. به طور حتم در صورتی که افراد جامعه به اهمیت حفاظت از آثار تاریخی پی ببرند خودشان به صورت خودجوش وارد این عرصه می شوند.

رئوف با بیان اینکه بستر وجودی انجمن های میراث فرهنگی، حفاظتی است، گفت: در این زمان بیش از یک میلیون اثر تاریخی ثبت شده در کشور وجود دارد که هر کدام از این آثار به ۱۰۰ نفر برای محافظ نیازمند است. همین مسئله اهمیت ورود افراد جامعه به این بخش را نمایان می کند.

دبیر انجمن میراث فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت معرفی آثا تاریخی باستانی توسط انجمن های میراث فرهنگی گفت: این مسئله باید در اولویت کاری انجمن ها قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://rastakhouzestan.ir/?p=2370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.